Het gedachtegoed Didactisch Coachen is gebaseerd op verschillende
wetenschappelijke theorieën. Hierin worden het belang van hoge verwachtingen en
het bevorderen van een feedbackcultuur, de fundamenten van Didactisch Coachen, voor
een goed pedagogisch leerklimaat onderschreven.
Zo is er bij voorbeeld Het Pygmalion-effect[1], benoemd
door de psychologen Robert Rosenthal en Lenore Jacobson. Zij stellen dat de
verwachtingen die leraren hebben van hun studenten een aanzienlijke invloed
kunnen hebben op de prestaties van die studenten. In hun beroemde studie
ontdekten ze dat studenten die door hun leraren als "beloftes" werden
gezien, beter presteerden dan andere studenten, simpelweg omdat de leraren
hogere verwachtingen van hen hadden, ze zich anders gedroegen en meer steun en
positieve feedback gaven. Dit effect benadrukt het belang van hoge
verwachtingen, omdat ze de motivatie en prestaties van studenten kunnen
verbeteren. Lia Voerman en Frans Faber introduceerden de term micro
verwachtingen en maakten in het artikel hierover nog eens concreet hoe de theorie van hoge verwachtingen in de
praktijk toepasbaar is; door het klein maken van de doelen en de verwachtingen,
geen grote stip op de verre horizon maar in het hier en nu, dagelijks in de
lessen.
[1] R. Rosenthal & L. Jacobsen
(1968) Pygmalion in the classroom
Hoe laat je hoge verwachtingen zien in de wijze waarop je
les geeft? Hoe zorg je in je team voor een feedbackcultuur? Het boek en
promotieonderzoek Didactisch Coachen[2] van Lia
Voerman en Frans Faber geeft hier hele praktische en toepasbare handvaten voor
en is een leidraad voor het professionaliseringstraject Didactisch Coachen. In
dit traject wordt op verschillende wijze onder begeleiding van gecertificeerde
en ervaren trainers gezamenlijk en individueel gewerkt en geoefend. Didactisch
coachen geeft de tools om invulling te geven aan het lesgeven vanuit hoge
verwachtingen en het ontwikkelen naar een feedback cultuur. Trainer Marieke
Leinarts: “Dit komt eigenlijk al meteen
bij de startbijeenkomst op een school aan bod, dat ons fundament gebaseerd is
op de theorie en waarin we aanhaken op wat dat in de praktijk in een klaslokaal
betekent. Ook op andere momenten in de training blijven we teruggrijpen op wat
werkt vanuit de theorie en passen dat in de praktijk toe, bijvoorbeeld met de
vorm waarin getraind wordt.”
[2] A.
Voerman & F. Faber (2016) Didactisch Coachen

Het leren van elkaar is een belangrijk element van de het
professionaliseringstraject Didactisch Coachen. Met intervisie, feedback, het
samen terugkijken en reflecteren op beeldopnames van de les, worden leraren
gestimuleerd om te leren van elkaar en samen te ontwikkelen. Tegelijkertijd
wordt er tijdens het traject veelvuldig een verband gelegd met de theoretisch
wetenschappelijke onderbouwing van de aanpak.
Een ander belangrijk aspect van evidence informed werken is
monitoring. Shyro van Nieuwenhuijsen, dataspecialist bij V&F Onderwijs Consult
en onderzoeker aan de Hogeschool Rotterdam; “met onze feedbackverslagen waarin
heel concreet wordt gemaakt wat er in een les gebeurt op het gebied van specifieke
feedback, vragen en aanwijzingen, maken we alles heel tastbaar. Dit geeft vaak heel veel inzicht en
stimuleert de verdere ontwikkeling in het Didactisch Coachen.”
Gespreid leiderschap is het derde aspect dat essentieel is
om de praktijk van Didactisch Coachen daadwerkelijk te laten werken. Het
voorbeeld dat leidinggevenden geven in hun organisatie is essentieel om
professionalisering in Didactisch Coachen te laten slagen. Tevens zijn ook
andere cultuurdragers in de organisatie nodig. We leiden interne trainers op om gefaseerd de
rol van externe trainer over te nemen en zij hebben binnen de school de
expertise in huis om de ontwikkeling vast te houden en verder te brengen. Zij
kunnen nieuwe docenten opleiden en intervisies initiëren. Daarmee creëren we
een duurzame verandering.
Didactisch Coachen geeft invulling aan de stelling van
Feuerstein[3;
iedereen heeft de mogelijkheid om iets beter te doen. Alle kinderen hebben de
mogelijkheden als ze maar herkend worden in de situatie waarin ze leven. Didactisch
Coachen geeft een praktische invulling aan het daadwerkelijk lesgeven vanuit
hoge verwachtingen en is toepasbaar in iedere onderwijscontext; Primair,
Voortgezet Onderwijs MBO of HBO. Door in de dagelijkse lespraktijk de
leerlingen te observeren, positieve feedback te geven en uit te dagen met denkvragen
ben je in staat om hen te laten ontwikkelen. Of dit nu is om basisvaardigheden
te verbeteren, zich sociaal te ontwikkelen, zelfvertrouwen te geven en ze te
motiveren; Didactisch Coachen ondersteunt de gewenste ontwikkeling.
[3] Prof.
Reuven Feuerstein , Rand & Rynders, (1993)
Wetenschap, praktijk
en context
Didactisch Coachen ondersteunt scholen in hun
ontwikkelingsbehoefte op een manier die past bij evidence informed werken. Praktijk,
wetenschap en context komen hier samen.
Ook geïnspireerd en wil je meer weten?
Klik hier en stuur ons een e-mail en we nemen snel contact
op!