Het (leren) geven van specifieke feedback lijkt eenvoudig

Waarom routines zo machtig zijn
Trainer Wouter Jansen steekt direct van wal: “Uit onderzoek (Snoek 2020, red.) is gebleken dat vanaf het begin van je loopbaan je als docent vaak patronen ontwikkelt die goed genoeg werken om de klas draaiende te houden. Het zijn overlevingsroutines; je zorgt dat de les goed loopt, dat wat werkt behoud je en dat worden je routines. Die ingeslepen routines zorgen ervoor dat een nieuwe gewoonte, zoals feedback geven, niet zomaar onder de knie is.” Het ombuigen naar nieuwe gewoontes vergt extra inspanning, omdat het brein vastzit in ingesleten patronen. Het inslijten van een nieuwe routine, waarbij je met veel meer regelmaat positieve en specifieke feedback geeft vraagt energie en hersenruimte. Op zich logisch je investeert immers in je eigen ontwikkeling.
Het doorbreken van oude gewoonten
Het brein houdt vast aan patronen die ooit hebben gewerkt. Om een nieuwe gewoonte aan te leren, moet je actief en met regelmaat oefenen. Vaak is het in het begin onnatuurlijk om meer detail te geven in je feedback. We zijn gewend aan zinnen als “Ja, goed zo, doorgaan.” Wie doorzet, merkt echter dat leerlingen beter begrijpen wat goed gaat of wat ze moeten bijsturen. Samen met collega’s reflecteren op successen en het overwinnen van moeilijke momenten kan leraren helpen nieuw gedrag vol te houden. Bijvoorbeeld door met een Beeld- en Didactisch Coach videobeelden te bespreken.
Gun jezelf een observatiemoment
Een valkuil die we in onze trainingen vaker tegenkomen is dat docenten vanuit goede intenties direct in de “helpmodus” kunnen schieten als ze zien dat een leerling iets niet snapt. Trainer Inge Scheepers zegt hierover: “Specifieke feedback vereist dat je bewust let op wát een leerling al goed doet. Helpend hierbij kan zijn dat je jezelf een korte “balkonscène” gunt: je loopt niet onmiddellijk naar elke hand die omhooggaat, maar staat even stil om te observeren. Dat kan ongemakkelijk voelen, maar geeft wel ruimte om je woorden te kiezen.”
Doelen kennen en actieve woordenschat ontwikkelen
Bewuste voorbereiding en haalbare stappen
Samenvatting en vooruitblik

Pagina's
-
Home
-
Over
-
Aanbod
-
Opleidingen
-
Professionaliseringstraject
-
Nieuws & Blog
-
Algemene voorwaarden
-
Privacy
-
Contact
Contact
Kerkveld 2, 5768 BB MEIJEL
5768 PT | MEIJEL
